Gmina Aleksandrów

Gospodarka komunalna

Z dŚmieciarkaniem 1 stycznia 2012 r. weszła w życie podpisana 15 lipca 2011 r. przez Prezydenta RP zmiana ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, która wzorując się na doświadczeniach innych krajów europejskich zmienia dotychczasowy system gospodarowania odpadami komunalnymi. Ustawa ta została przygotowana ze względu na konieczność dostosowania polskiego systemu prawa do uregulowań polityki ekologicznej, stosowanej w Unii Europejskiej.

 

 

Głównymi celami znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach jest:

Nowy system zakłada, że od 1 lipca 2013 r. Gmina przejmie odpowiedzialność za odpady powstające na jej terenie. Ustawa nakłada na gminę szereg szczegółowych obowiązków związanych z zapewnieniem realizacji prawidłowej gospodarki odpadami komunalnymi,  pod rygorem bardzo wysokich kar (nawet do 50 tys. zł za każde jej naruszenie). W konsekwencji kary te będą obciążały nas wszystkich. Dlatego ważne jest, aby każdy mieszkaniec zapoznał się z „Regulaminem utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Aleksandrów" i przestrzegał jego ustaleń.

Zmiany w systemie gospodarowania odpadami komunalnymi mają sprawić, że nikomu nie będzie się opłacało wyrzucać śmieci na dzikie wysypiska, bo wszyscy mieszkańcy będą objęci systemem zbierania odpadów.

Opłata za gospodarowanie odpadami.

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nakłada na gminę obowiązek ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Zgodnie z art. 6r ust 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach „z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty;

a) odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;

b) tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;

c) obsługi administracyjnej tego systemu.