Projekt „Para buch! Książka w ruch!” i przygoda maluchów z nauką

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
18 grudnia 2019

Książki popularnonaukowe dla najmłodszych chociażby o: kosmosie, przyrodzie, matematyce, fizyce kwantowej, ekologii,  itd. kuszą różnymi kształtami, interaktywnymi pomysłami czy zabawnymi tekstami i ilustracjami. Gminnej Bibliotece Publicznej w Aleksandrowie udało się zakwalifikować i wziąć udział w projekcie „Para buch! Książka w ruch!”.  Jak podaje Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego na stronie projektu www.parabuch.org  „Para buch! Książka w ruch!”  to nowatorskie przedsięwzięcie łączące w sobie promocję książki popularnonaukowej, rozbudzanie wśród młodszych dzieci ciekawości świata, rozwój ich umiejętności językowych i kształtowanie nawyku czytania. Edycję pilotażową projektu „Para-buch! Książka w ruch!” realizuje Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego we współpracy z niemiecką fundacją Deutsche Telekom Stiftung.”  

W aleksandrowskiej bibliotece realizacja projektu rozpoczęła się od utworzenia bogatego zbioru książek popularnonaukowych, które znakomicie pomagają dzieciom zrozumieć otaczający świat. Zbiór ten jest cały czas wzbogacany o nowe interesujące pozycje jakie ukazują się na rynku wydawniczym.  Następnie odbył się cykl spotkań z rodzicami i dziećmi. Uczestniczyło w nich 120 rodziców i 140 dzieci. Biblioteka zaprosiła do współpracy Przedszkole „Leśne Skrzaty” w  Aleksandrowie. Dzięki czemu udało nam się zaprosić tak wielu uczestników. Zaczęliśmy od spotkań z rodzicami gdyż zależało nam na: przekonaniu ich, że warto spędzać wspólnie czas z dziećmi wykorzystując do tego książkę, pokazaniu jak duży jest wybór i jak świetne są obecnie książki popularnonaukowe dla najmłodszych oraz zachęceniu do systematycznego korzystania ze zbiorów biblioteki. Spotkanie rozpoczynało się od podziału na oddzielne zajęcia dla rodziców i dzieci. W pierwszej części dzieci oglądały książki czy korzystały z Kącika Malucha. Rodzice natomiast poznawali projekt, otrzymywali ulotki, dyskutowali dlaczego tak ważne jest głośne czytanie najmłodszym, oglądali książki popularnonaukowe i brali aktywny udział w zabawach integracyjnych. Część druga spotkania była wspólna. Dorośli czytali dzieciom książkę „Teoria pana Alberta” Anny Czerwińskiej- Rydel. Była ona rewelacyjnym pretekstem do rozmowy oczywiście o Albercie Einsteinie ale również o kreatywnym myśleniu czy nauce. Nie zabrakło również zabaw ruchowych  opartych na czytanym tekście.  Na zakończenie maluchy wypożyczały sobie wybrane pozycje. Staraliśmy się jako organizatorzy aby profesjonalnie ale również inspirująco i z nutą zabawy zaciekawić rodziców oraz maluchy książkami pomagającym zrozumieć otaczający nas  świat. 

W grudniu odbyły się zajęcia dla grup trzylatków i czterolatków z Przedszkola „Leśne Skrzaty” w Aleksandrowie.  Najmłodsi uczestnicy projektu dzielnie rozpoczęli swoją przygodę z nauką. Trzylatki wzięły udział w zajęciach „Z piłką o fizyce”  opartych na książce- Chris Ferrie „Fizyka kwantowa”. Dzieci słuchały głośnego czytania książki i brały udział w zabawie ruchowej opartej na tekście.  Były protonami, neutronami i elektronami.  Pomagała im piłka i szukanie atomów przez lupę w zabawie z fizyką. Tworzyły też wspólnie duże kolorowe piłki. Czasem fizyka zamieniała się w wizytę, ale było dużo zabawy i poznawanie czegoś nowego, trochę tajemniczego. Maluchy odwiedził także nauczyciel fizyki Tadeusz Maciocha, który pokazał im  ciekawy eksperyment z pływającymi wykałaczkami i wodą która nie wylewa się z odwróconej butelki przez dziurki w gazie.  Czterolatki natomiast wzięły udział w zajęciach „Niewidoczne zwierzaki” opartych na książkach „Kto się chowa w lesie i na śniegu? i „Kto się chowa na lądzie i w wodzie”, których autorami są Pavla Hanackova i Linh Dao. Maluchy siedząc kółeczku słuchały fragmentów o zwierzętach, które potrafią po mistrzowsku chować się w środowisku. Wielką frajdą było pociąganie za kartonik i odsłanianie ukrytego zwierzaka na obrazku w książce. Dzieci okazały się świetnymi detektywami w rozpoznawaniu zwierząt. Potem były zabawy ruchowe. Maluchy zmieniały kolor jak kameleon, zamieniały się w kamień jak żółw morski, zastygały w bezruchu jak leniwiec czy mieniły się wzorkami jak wąż. Nie zabrakło oczywiście ulubionej zabawy „A kuku!”. Bibliotekarz Ryszard Bździuch również pokazał dzieciom eksperymenty między innymi zaczerpnięte z książki „Proste eksperymenty dla dzieci” autorstwa Piotra Pękali i Magdaleny Foltyniak. Była woda, która jak klej przykleiła tekturkę i nie wylała się z odwróconego kubka, był poduszkowiec czy puszka na niewidocznym sznurku turlająca się za rurką. Dzieci z wypiekami na twarzy nie tylko oglądały te różne ciekawe zjawiska ale i próbowały swoich sił w powtórzeniu eksperymentów. Chociaż na dokładne naukowe wyjaśnienie jak to wszystko się dzieje przyjdzie jeszcze czas, to ciekawość została na pewno rozbudzona.

Kolejne zajęcia przedszkolaków i dzieci z klas I-III szkoły podstawowej odbędą się w lutym i marcu 2020. Będzie chociażby przygoda z kosmosem, matematyką, chemią, ekologią czy zastanawianie się nad słynnym „Dlaczego?” (np. zabawka świeci w ciemności, ptaki śpiewają, brzoskwinia ma włoski, skąd się biorą bańki mydlane).

Projekt przynosi efekty. Wzrosło wśród dzieci zainteresowanie książkami z różnych dziedzin wiedzy, a rodzice  częściej odwiedzają bibliotekę ze swoimi pociechami.

Galeria

  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2019-12-18
Data publikacji:2019-12-18
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:
Liczba odwiedzin:1775