Projekt „Matematyka na zielono” w Gminnej Bibliotece Publicznej w Aleksandrowie

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
4 października 2023

Gminna Biblioteka Publiczna w Aleksandrowie została zakwalifikowana do projektu „Matematyka na zielono”. Projekt realizowała Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego we współpracy z Fundacją mBanku (mFundacją). W jego ramach otrzymaliśmy od FRSI cztery egzemplarze książki pt. „Matematyka na zielono” autorstwa Mai Kramer wydanej  przez mFundację.

Na stronie FRSI na temat tej publikacji przeczytamy: „Odkrywa ona matematykę w przyrodzie, pozwala też rozumieć zmiany klimatyczne i naszą rolę w ochronie planety. Zawiera kilkaset matematyczno-ekologicznych ciekawostek, zadań i quizów.”  W naszej bibliotece zaczęliśmy działania w ramach projektu od jego promocji. Na początku odbyła się kreatywna sesja fotograficzna, której główną bohaterką była książka „Matematyka na zielono”. Wzięły w niej  udział dziewczynki z Koła Przyjaciół Biblioteki, które wymyślały różne pozy. Udało się wykonać różne fotografie, które znalazły się na fanpage’u  biblioteki i zachęcały do wypożyczania książek jak i udziału w projekcie. Na efekty nie trzeba było długo czekać, szybko pojawiły się telefony, czy zapytania na Messengerze, w jaki sposób dzieci mogą wziąć udział w projekcie. Pojawili się też pierwsi czytelnicy i książki powędrowały do mieszkańców Aleksandrowa. Może nie w jakimś bardzo ekspresowym tempie wszystkie egzemplarze znajdowały swoich czytelników, ale do tej pory przychodzą czytelnicy, którzy są zainteresowani tą pozycją (od uczestników projektu po rodziców czy nauczycieli). Kolejnym krokiem było poszukiwanie uczestników. Działo się to różnymi drogami np. poprzez: nasze media społecznościowe, bezpośrednie rozmowy w bibliotece z rodzicami i dziećmi, tzw. pocztę pantoflową oraz nawiązanie współpracy z dyrekcją Przedszkola „Leśne Skrzaty” w Aleksandrowie i zaproszenie przedszkolaków do udziału.  Przygotowaliśmy cykl zajęć „WAKACJE Z MATEMATYKĄ I EKOLOGIĄ”. W zajęciach uczestniczyły przedszkolaki z Przedszkola „Leśne Skrzaty” w Aleksandrowie, z ul. Wesołej oraz dzieci w wieku 6-11 lat. Zajęcia odbywały się przez trzy tygodnie lipca, we wtorki dla dzieci starszych i środy dla przedszkolaków. Łącznie uczestniczyło w nich 105 osób. Scenariusze na każdy tydzień miały tą samą tematykę  dla przedszkolaków i dzieci starszych, jednak zostały opracowane na dwóch poziomach dostoswanych do wieku uczestników. Były one oparte na książce „Matematyka na zielono” autorstwa Mai Kramer wydanej  przez mFundację. Zależało nam na tym aby poprzez zabawę dzieci zrozumiały, że matematyka towarzyszy nam w codziennym życiu i bez niej nie da się funkcjonować ale również to, że to właśnie matematyka może nam pomóc być eko.  Dlatego też główną formą jaką wykorzystywaliśmy była pedagogika zabawy. Uczestnicy  poprzez różne formy aktywności odkrywali matematykę w tym wszystkim co nas otacza, a więc w przyrodzie i tym co tworzy człowiek. Dzieci były odkrywcami MATEMATYKI, zajęcia drogą do jej zrozumienia a wyobraźnia maluchów sposobem na jej przebycie. Zajęcia odbywały się w sali gimnastycznej udostępnianej przez szkołę podstawową, w której to budynku mieści się biblioteka, na placu przed biblioteką i w niej samej. Dzieci brały udział w różnych zabawach ruchowych, plastycznych, wiedzowych czy teatralnych. Były to zadania dla całego zespołu, grup oraz indywidualne. Główne materiały jakie wykorzystywaliśmy to dary natury, stare gazety, kartony, różne papiery. Dzieci uczyły się, że warto wykorzystać do robienia nowych prac różne skrawki czy stare papiery i nie trzeba ich od razu wyrzucać. Zajęcia rozpoczynały się zawsze od interaktywnego głośnego czytania fragmentu tekstu z książki „Matematyka na zielono”. W 1 tygodniu „Ile wody jest w kropelce wody przy elementach i zbiorach. Potem „kropelki” podskakiwały w górę i biegając tworzyły ocen. W 2 tygodniu był to tekst „Bryły i żywioły” a potem dzieci młodsze poznały kolory przypisane do żywiołów a starsze dodały do tego bryły i przygotowały chór żywiołów z okrzykiem żywioł i jego bryła. W 3 tygodniu natomiast czytaliśmy fragment „Większe jest lepsze od mniejszego” a potem wyrosły ogromne rozłożyste drzewa i  sztywne krzewy w doniczce (oczywiście była to zabawa). Trudno opisać wszystkie zabawy jakie przygotowaliśmy dla dzieci, oto niektóre z nich z nich. Tematyka zajęć jakie się odbyły w  1 tygodniu dotyczyła  elementów i zbiorów oraz liczenia. Podczas pierwszych zajęć uczestnicy zaczęli zabawę od zbudowania  z gazet tajemniczej jak się okazało również dla najstarszych dzieciaków liczby Pi, (starszaki np. liczyły ile pasków z gazet zużyły na jej wykonanie). Potem dzieci brały udział w zabawach, jak np.:   budowały matematyczne szlaczki z darów natury (trawek, kamieni patyków itp.) stosując rytm; zamieniały się w grupach w zwierzaki (przykład: 3 słonie, 2 lwy, 1 wilk) i wykonywały proste działania  albo tworzyły zbiory zwierzaków; starały się zrozumieć mniej czy więcej (np. 5 bocianów i 2 żaby a u starszych dzieci oczywiście większe liczby); były wyścigi lwów i tygrysów; robiły podchody i liczyły kroki, zakręty czy konary w rozłożystym drzewie; pokazywały za pomocą pantomimy dowolne dzikie lub domowe zwierzę; rozwiązywały zagadki co łączy matematykę ze zwierzętami; przedszkolaki zbierały kolorowe karteczki a potem tworzyły zbiory w jednym kolorze i budowały szlaczki według danego rytmu; tworzyły jak największą żyrafę; starszaki szukały w książkach  różnych rekordów matematycznych u zwierzaków. W 2 tygodniu zajęć tematem głównym były figury geometryczne. Dzieci brały udział w takich zabawach jak np.: poszukiwały figur, na placu przed biblioteką i w budynku; samodzielnie wykonane trójkąty z gazet zamieniły w czapki pirackie i wybrały się w  rejs na poszukiwanie matematyki;  wyścigi prostokątów i kwadratów; zabawy z chustą Klanzy gdzie jak się okazało też jest koło i trójkąty;  układały od dużego prostokąta do małego (gazeta, karton, karteczka), stare gazety zamieniły w kulki śniegu i była letnia zabawa w śnieżki. Mierzenie królowało w 3 tygodniu zajęć. Było, np.:  mierzenie przy miarkach w bibliotece, budowanie wieżowców z gazet i ich mierzenie, mierzenie boisko stopami i krokami, taniec z tasiemkami różanej długości i budowanie słoneczka, szukanie darów natury -większy i mniejszy (mrówka i drzewo), poszukiwały tego i tak można wyliczać jeszcze długo. Oczywiście czasem tematy się przenikały pokazaliśmy dzieciom że np. liczyć można wszystko i wszędzie, chociażby zwykłe kamyczki na spacerze mogą nam pomóc zrozumieć działania matematyczne. Zależało nam aby dzieci zrozumiały, że jak zechcą w przyszłości budować mosty, wieżowce a nawet swój dom czy prowadzić firmę lub po prostu poradzić sobie z zakupami to przyjaźń z matematyką jest konieczna. Ważnym elementem zajęć dla dzieci starszych były tzw. „przerywniki książkowe”, czyli rozmowy oparte na konkretnych tematach z książki „Matematyka na zielono” autorstwa Mai Kramer jak np.: „Co ma tygrys do parasola?”, „Jak możemy pomóc ptakom?”, „Czy warzywa muszą być idealne”, „Czy są ekologiczne wakacje?”.  Uczestnicy wakacyjnych zajęć stworzyli także unikalną galerię, wykonując w grupach różne prace plastyczne. Były to np. takie tematy jak: lato, obrazki z figur, słońce. Nie były to jednak zwykłe prace, ale takie, które poruszały dziecięcą wyobraźnię do tworzenia np. z figur  geometrycznych obrazków (dzieci wycinały kształty ale też wykorzystywały np. karteczki i z kwadratu robiły prostokąt). Tak powstał z kółek, kwadratów, trójkątów i prostokątów człowiek, kwiat czy dom. Wystawę można było oglądać przez cały okres wakacji. Na zakończenie zajęć dzieci wykonały buźki. Maluchy rysowały na nich humor jak podobały im się spotkania. To było bardzo przyjemne jak wszystkie buźki trzymane przez dzieci uśmiechały się do nas. Przygotowane przez nas zajęcia, to taki trochę groch z kapustą czyli wszystkiego po trochu. Trzonem głównym była oczywiście ta świetna książka „Matematyka na zielono”, której różnorodność i bogactwo matematyczno-ekologiczne starliśmy się pokazać uczestnikom.  Najważniejsze było dla nas aby dzieci zrozumiały poprzez zabawę, że matematykę znajdą wszędzie w swoim otoczeniu i aby ją polubiły. Na podsumowanie wakacyjnych zajęć z matematyką uczestnicy  otrzymali upominki ufundowane przez Lubelski Bank Spółdzielczy i bibliotekę.  Na zakończenie działań projektowych 7 września odbyła się akcja „Roślina za quiz matematyczny i książkę”, w przygotowanie, której również włączyło się Koło Przyjaciół Biblioteki.  Każdy, kto odwiedził w tym dniu naszą bibliotekę mógł w niej wziąć udział. Polegała ona na tym, że uczestnik wybierał sobie jedno z czterech  zadań z książki.  Udzielał odpowiedzi na zadane pytanie przez wolontariuszkę w zielonej koszulce (np. pytaliśmy co lepsze dla ciebie i świata duże drzewo czy drzewko w donicy, jak zmierzysz, który cień rzucany prze nie. będzie większy, jak coś się nie udało to uczestnik poznawał prawidłową odpowiedź, to była tylko zabawa),  wypożyczał książkę i otrzymywał w prezencie roślinę. Tak rozdaliśmy 11 kwiatków doniczkowych.

         Wakacyjne zajęcia  w aleksandrowskiej bibliotece w tym roku zabrały dzieci w podróż na spotkanie z matematyką i ekologią. Jednym z najpiękniejszych podziękowań dla nas organizatorów była praca plastyczna z napisem „Dziękuję za piękny dzień”, no i oczywiście buźki wykonane przez dzieci. Maluchy jak zawsze zadziwiały swoją kreatywnością i ogromną energią. Projekt spodobała się naszym uczestnikom. Dzięki niemu dzieci poznały matematykę z innej strony. Miały możliwość doświadczenia,  że  to nie muszą być tylko jakieś trudne działania w zeszycie ale super zabawa nawet na podwórku, bo matematyka jest wszędzie i warto nauczyć się ją dostrzegać. Dzieci stwierdziły, że matematyka może być nawet fajna i pomaga nam w wielu rzeczach, chociażby w ratowaniu przyrody. Początek przyjaźni z matematyką już nastąpił i to najważniejsze. 

Galeria

  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie

Rozwiń Metryka

Podmiot udostępniający informację:
Data utworzenia:2023-10-04
Data publikacji:2023-10-04
Osoba sporządzająca dokument:
Osoba wprowadzająca dokument:
Liczba odwiedzin:560